Feedback ontvangen is moeilijk voor veel mensen. Maar feedback geven blijkt in de praktijk ook erg lastig. Daar kom ik steeds meer achter sinds ik vaker actief om feedback vraag. Waarom schrikken mensen als ik de telefoon pak om door te vragen? En waarom blijft de feedback vaak zo vaag of krijg ik zelfs helemaal geen antwoord? In deze blog zet ik wat ervaringen met feedback vragen op een rij.
Betrapt?
Nog niet zo heel lang geleden solliciteerde ik op de functie van webredacteur bij een gezondheidsplatform. Echt iets voor mij. Vond ik althans. Teksten schrijven over gezondheid, een onderwerp dat mij enorm interesseert. En een platform actueel houden dat mensen helpt hun gezondheid te verbeteren. Ik zag het al helemaal voor me. Tot mijn teleurstelling werd ik niet eens uitgenodigd voor een gesprek. Mijn sollicitatie werd afgedaan met de bekende dooddoener ‘Je past niet in het profiel’. Ik besloot de koe bij de horens te vatten en om meer informatie te vragen. Mijn telefoontje werd beantwoord door een allervriendelijkste HR-mevrouw. Maar toen ik vroeg of ze mij meer konden vertellen over hun selectiecriteria en de beweegredenen om mij niet uit te nodigen, begon ze ineens te hakkelen en stotteren dat ze daar geen tijd voor had. Want ze had het druk, veel te druk. Einde gesprek. Het leek wel of ze zich betrapt voelde. Was ik misschien te oud?
Zinnen doorstrepen is geen feedback
Bij mijn freelanceopdrachten gebeurt het soms dat de eerste teksten nog niet helemaal on point zijn. Dat is ingecalculeerd, daarom volgt er altijd minimaal één aanpassingsronde. Daarbij vraag ik actief om feedback, zodat ik de teksten kan aanscherpen. Ook hierbij valt het me op dat constructieve feedback geven erg lastig is. Vaak blijft het algemeen (‘Ik vind je tekst niet zo sterk’) of worden er hele paragrafen doorgestreept en herschreven door mijn contactpersoon. Vervolgens stel ik vragen als: wat bedoel je precies met ‘niet sterk’, welk deel vind je niet sterk? Mis je iets? Vind je de tekst te lang, te kort, te staccato of juist te wollig? Moet er nog iets gebeuren aan de tone of voice? Hoe kan ik de tekst beter laten aansluiten bij jullie diensten? Acht van de tien keer hoor ik niks na deze vragen, één keer is het ‘Ik kom erop terug’ – waarna ik meestal ook niks meer hoor – en in een enkel geval krijg ik wel feedback waar ik iets mee kan.
Het leed dat acquisitie heet
Ook bij het uitbrengen van offertes valt er veel te leren voor mij. Laat ik eerlijk zijn, ik ben tekstschrijver en niet bepaald gezegend met een fijne neus voor commercie. Dus acquisitie vind ik lastig, terwijl dat als zzp’er toch heel belangrijk is. Hoe maak ik bijvoorbeeld een realistische kosteninschatting bij een offerte? De laatste paar keren dat ik een kostenopgave deed, kreeg ik als feedback ‘Je concurrenten vragen het dubbele’. Maar toen ik vervolgens doorvroeg - Waar zit hem dat dan in: het tarief, het aantal uren, de scope van de werkzaamheden? – gaf men niet thuis. Mijn TekstNet-intervisiegroep had wel bruikbare tips voor me. Afgelopen week kreeg ik weer een verzoek om een offerte. Alle tips van mijn vakgenoten in de praktijk gebracht. En wat denk je? Te duur! Maar gelukkig wel eerlijke feedback van de opdrachtgever hierover.
Boemerangfeedback
Wat ik ingewikkeld vind, zijn klachten die via een omweg bij mij terechtkomen. Boemerangfeedback noem ik dat. Bijvoorbeeld via de tekstbureaus waar ik mee samenwerk. Ik schrijf een tekst en stuur die direct naar de klant met de vraag of de tekst naar wens is. Daarna hoor ik van de klant zelf niks, maar krijg ik via mijn opdrachtgever te horen dat de klant niet tevreden is. En of ik contact wil opnemen met de klant om het op te lossen. Natuurlijk wil ik dat. Maar liever nog wil ik dat de klant direct bij mij aangeeft dat hij bedenkingen heeft. Dan kunnen we het samen oplossen en hoeft mijn opdrachtgever niet in de spagaat tussen de klantrelatie en de relatie met de tekstschrijver. Want in veel gevallen kiest de opdrachtgever – om begrijpelijke redenen overigens - voor de klant. Of alles lijkt naar tevredenheid opgelost, maar de opdrachten voor die klant gaan stilletjes toch naar een andere tekstschrijver.
Wat feedback vragen NIET is voor mij
- Een persoonlijke aanval
- Een welles/nietes-spelletje
- Een manier om gelijk te krijgen
- Een manier om je te ‘betrappen’ op onheus gedrag
Wat feedback vragen WEL is voor mij
- Mijn klanten en hun business nog beter leren kennen
- Samenwerken aan goede en aansprekende teksten
- De klantrelatie verstevigen en de tevredenheid verhogen
- Mijn commerciële skills verfijnen
- Een manier om te leren, te groeien en mijzelf verder te ontwikkelen
Vertel eens, hoe reageer jij als een collega of opdrachtnemer actief om feedback vraagt?
En hoe pak jij het zelf aan als je constructieve feedback wilt van een opdrachtgever, collega of leidinggevende?