· 

Met deze webtekst quick wins (+ bonustip) haal je meer uit je website

Beter vindbaar worden in Google? En meer resultaat halen uit je website? Met de vijf quick wins voor je webteksten in deze blog leg je een goede basis voor vindbare, doelgroepgerichte en wervende webteksten. En met de bonustip overtuig je jouw doelgroep wél om die bestelling te doen. Die sollicitatie te versturen. Of die informatie aan te vragen.

 

1. Spreek de taal van je doelgroep

Houd in je webteksten rekening met de kennis van je doelgroep. Termen die voor jou vanzelfsprekend zijn, zijn dat lang niet altijd voor degenen die je wilt bereiken. Gaat het om een inhoudelijke tekst? Stel jezelf de vraag: "Wat wist ik 2 jaar geleden over dit onderwerp?" en baseer je teksten op die kennis.

 

Let op: in sommige teksten passen vaktermen, bedrijfsjargon of productnamen juist wel weer. Bijvoorbeeld als je je met je producten of diensten richt op vakspecialisten in een bepaalde branche. Of als je een nieuwe medewerker zoekt met specifieke kennis of vaardigheden. Het maakt veel uit als je als vacaturenaam bijvoorbeeld “medewerker catering” of “productiemedewerker dagversmaaltijden” gebruikt. In beide gevallen houdt deze persoon zich bezig met het bereiden van voedsel, maar de omgeving en de werkwijze verschillen behoorlijk.

 

2. Gebruik krachtige titels en koppen

Op een beeldscherm worden teksten meer gescand dan gelezen. Verbeter de leesbaarheid van je webteksten door goed gebruik te maken van titels en koppen. Niet alleen je lezers worden daar blij van, ook Google begrijpt de opbouw van je tekst zo beter. 

Een krachtige titel is kort, uitnodigend en bevat de belangrijkste zoekterm (zie quickwin 3). Beantwoord in je titel de vraag "Waarom zou ik deze tekst moeten lezen?"

 

3. Zoektermen: wees specifiek

Hoe vaker je in Google gevonden wordt, des te beter? Natuurlijk. Behalve als je wordt gevonden door de verkeerde doelgroep. Ben je bijvoorbeeld bedrijfscateraar? Dan is "catering" een te brede zoekterm. Hier kunnen immers ook particulieren op zoeken. Termen als "bedrijfscatering", "bedrijfscateraar" of "bedrijfsfeest catering" leveren wel minder bezoekers op, maar de kans dat ze jouw bedrijf inschakelen is veel hoger. Denk ook eens aan zoekwoorden met betrekking tot de regio waarin je jouw diensten of producten aanbiedt, bijvoorbeeld "catering bedrijfsfeest utrecht".

 

4. Weet waar Google naar kijkt in je tekst

Focus je tekst op 1 hoofdzoekwoord, bijvoorbeeld "bedrijfscatering", en 2-3 ondersteunende zoektermen, bijvoorbeeld "catering bedrijfsfeest" en "foodtruck bedrijfsfeest". Verwerk deze termen op alle strategische plaatsen in je webtekst:

• in je (h1) titel

• in minimaal één (h2) tussenkop

• in de eerste alinea

• in de afsluitende zin

• afhankelijk van de lengte van je tekst op nog enkele andere plekken.

 

De vuistregel: de hoofdterm mag zo'n 2-4% van je totale tekst uitmaken, en de ondersteunende termen maximaal 2%. Dit noemen we de zoekwoorddichtheid. Er zijn diverse gratis online tools waarmee je de zoekwoorddichtheid van je tekst kunt controleren. Bijvoorbeeld TagCrowd en de Keyword Density Checker van AdResults.

 

Let op: je schrijft in de eerste plaats voor je doelgroep! Er zijn genoeg creatieve schrijftrucs waarmee je de zoektermen op een logische én correcte manier in je tekst kunt verwerken. Dus je tekst in telegramstijl schrijven en volproppen met zoveel mogelijk zoektermen is echt niet nodig.

 

5. Wees uniek

Kopieer niet zomaar teksten van anderen die over hetzelfde onderwerp schrijven. Dit kan door Google geïnterpreteerd worden als duplicate content (dubbele content) of zelfs als plagiaat. Natuurlijk kun je inspiratie opdoen bij concurrenten, op fora en online communities, op algemene websites en dergelijke. Maar vertel het verhaal in jouw eigen woorden en sluit aan bij jouw doelgroep en jouw product of dienst.

 

Gebruik je toch een tekst van iemand anders, maak dan duidelijk dat het om een citaat gaat. En vermeld netjes de bron en een link naar het originele bericht.

 

BONUSTIP: Spoor de lezer aan tot actie

Je bezoeker heeft je tekst gelezen, wat nu? Sluit elke webtekst af met een call-to-action (CTA): spoor de lezer aan om de volgende stap te nemen. Wat wil je dat hij of zij nu doet? Welke stap dit is, hangt af van waar je tekst over gaat. Maak de CTA zo specifiek mogelijk. Dus niet “Neem contact op”. Maar wel: 

• “Onze foodtruck op jouw bedrijfsfeest? Reserveer nu!”

• “Hebben? Profiteer direct van deze aanbieding”

• “Wil jij dit evenement niet missen? Bestel nu je tickets”

• “Goed voorbereid naar Frankrijk? Schrijf je nu in voor de online cursus Frans”

• “Wil jij werken op gave bedrijfsfeesten? Solliciteer als medewerker catering”