· 

Voorkom deze vier e-mailmarketing valkuilen (+ gratis bonustips)

E-mailmarketing is een krachtig middel om een duurzame relatie op te bouwen met je doelgroep. Nieuwe klanten binnen te halen. Of juist verbonden te houden met jouw bedrijf, producten of diensten. In theorie, want in de praktijk blijven de resultaten nog wel eens achter. Hieronder beschrijf ik vier bekende e-mailmarketing valkuilen en hoe je die kunt voorkomen. Bovendien krijg je bij elke valkuil een bonustip voor nóg meer resultaat uit je e-mailmarketing.

 

E-mailmarketing valkuil 1. Alles aan iedereen mailen

Wat jij schrijft, is toch voor iedereen belangrijk of op zijn minst interessant? Ik kan me voorstellen dat je dat denkt. Toch ben ik het niet met je eens. Want zeker als je meerdere doelgroepen bedient, moet je goed opletten wie je wat mailt. Ik noem maar wat, “Zo haal je nóg meer rendement uit je bedrijfsinvestering”. Boeien, denkt de secretaresse. Maar de aandacht van de financieel directeur trek je daarmee geheid. 

 

Dus als je mailprogramma het toelaat: segmenteer! Maak verschillende mailinglijsten voor e-mailmarketing, bijvoorbeeld per functiegebied of per onderwerp. Zo voorkom je dat je iedereen overspoelt met alles, en word je nóg relevanter voor elke doelgroep.

 

Bonustip: stuur elke doelgroep een aangepaste versie van je e-mail. 

Maak verschillende versies van je mail en stuur elke doelgroep een andere. Maar… don’t overdo it! Maak een goede afweging welke mate van segmentatie je het meeste oplevert.

 

E-mailmarketing valkuil 2. Saaie onderwerpregel

Je ontvangt een e-mail met als onderwerp “Nieuwsbrief september”. Gaap. Voel jij je aangesproken om deze e-mail te bekijken?

Nee? Dat dacht ik al. 

 

Onderwerpregels als “Nieuwsbrief…”, “Weekoverzicht…”, “E-mailupdate..” zijn prima voor schoolnieuwsbrieven en clubkrantjes. Of als je al zo’n dijk van een reputatie hebt dat mensen bij voorbaat al weten dat jouw content om te smullen is. Nee, om op te vallen in de tsunami van nieuwsbrieven die ons dagelijks overspoelt, moet je echt met iets beters komen voor je onderwerpregel.

 

Stel een vraag waarvan het antwoord in de e-mail staat, bijvoorbeeld “Hoe ga je om met niet-betalende klanten?”. Trigger je doelgroep met informatie die ze niet mogen missen, bijvoorbeeld “Deze 10 SEO-regels moet iedere tekstschrijver kennen”. Of doe je doelgroep een belofte: “Zo krijg je als ondernemer nog meer belastingvoordeel”.

 

Bonustip: verwerk de voornaam (of bedrijfsnaam) van de lezer in de onderwerpregel.

Spreek de lezer persoonlijk aan door de voornaam of bedrijfsnaam in de onderwerpregel te verwerken. Bijvoorbeeld “Wendy, kost jouw administratie je ook zoveel tijd?” of “Bent u bij Appel Tekstcreaties al AVG-proof?” De meeste e-mailprogramma’s bieden de mogelijkheid om velden toe te voegen aan de onderwerpregel.

 

E-mailmarketing valkuil 3. Te veel informatie

Ken je die mop van die man die alles, maar dan ook alles wilde vertellen aan zijn klanten? Het lukte hem niet om ook maar één e-mail te versturen, omdat hij er nooit een afkreeg.

 

Nou overdrijf ik natuurlijk.

 

Maar veel bedrijven willen in elke e-mail die ze sturen zoveel mogelijk informatie vermelden. Beter is om de informatie beknopt te houden, rekening te houden met het doel waarvoor je de e-mail verstuurt en voor meer informatie te verwijzen naar je website. Realiseer je dat e-mails steeds vaker op de smartphone of tablet worden gelezen. En wie heeft er dan zin om zo’n lap tekst te lezen? Elke e-mail opbouwen rond een bepaald thema werkt ook goed om de informatie to the point te houden.

 

Bonustip: houd rekening met de fase van het oriëntatieproces waarin de lezer zich bevindt. 

Wil de lezer een smartphone kopen maar weet hij nog niet precies welk merk of type? Heeft hij interesse in de nieuwste iPhone? Of wacht hij alleen nog maar op de perfecte aanbieding? Elke fase vraagt om andere informatie. Globale vuistregel: hoe verder in het proces, des te concreter de informatie die je lezer wil. 

Een veelgebruikt marketingmodel hiervoor is REAN: Reach (bereiken en bewustmaken), Engage (een band opbouwen), Act (aanzetten tot actie), Nurture (bevestigen en duurzaam verbinden).

 

E-mailmarketing valkuil 4. Call to action vergeten

E-mailmarketing doe je met een bepaald doel. Toch? Je wilt graag dat je lezers verder klikken naar je website, zich aanmelden voor jouw evenement, een bestelling doen, solliciteren, een offerte aanvragen of contact opnemen. Maar al te vaak eindigt een prachtige, goed doordachte e-mail zonder actie. Een gemiste kans, want waar gaat het bij e-mailmarketing nou om? Precies: meer resultaat halen, meer conversie.

 

Vergeet dus niet onderaan je e-mail een opvallende button of link te plaatsen. Zet er een paar tekstregels boven waarmee je kort teruggrijpt op de belangrijkste inhoud van je mail, bevestigt dat dit echt ‘the right thing to do’ is en aanmoedigt op die knop te drukken.

 

Bonustip: pak de twijfelaars ook mee met een boemerang-actie.

Zeker als de gewenste actie na het lezen van jouw e-mail geld kost, zal een deel van je doelgroep nog twijfelen. Voeg een tweede call-to-action – oftewel een boemerang-actie - -toe om een gratis sample of demo aan te vragen, of een link naar meer informatie op je website. Een voorbeeld: “Overtuigd? Profiteer van ons exclusieve aanbod en bestel direct.”(hoofdactie). “Twijfel je nog? Probeer het eerst gratis uit.” (tweede actie). Zo vergroot je de kans dat lezers die nog twijfelen via een kleine omweg toch nog met jou in zee gaan.

 

Ook meer resultaat uit jouw e-mailmarketing halen?

Ik help je graag met doelgroepgerichte en resultaatgerichte e-mailteksten.